Tuesday, September 11, 2012

Most adorable and yet practical ?

Hari ini gua mengucapkan selamat tinggal pada Nikon D90 gua yang banyak berjasa. Gua ucapkan juga selamat berkhidmat pada tuanmu yang baru. Jadi mari kita memburu kamera baru sebagai galang ganti. Ok ada beberapa pilihan disini, tapi agak kebuntuan mencari jalan penyelesaian. My first option is Canon powershot G12, Nikon 1 J1 dan Sony RX100. berikut adalah huraiannya. Chewah (segala huraian adalah berdasarkan pendapat peribadi, sila jangan ambil hati kalau ada yang tak berkenan dengan kata kata gua di bawah)



Nikon 1 J1

Ok mula dengan nikon d1 ni dulu, kehebatan dia adalah dari fizikalnya yang sleek feat ramlah ram, cantik berbagai warna boleh didapati. abis stylo la kalau pakai ini, tapi yang tak bestnya dia punya flash adalah pop up di mana ia akan keluar di bahagian tepi atas. dah rupa kapal selam pula. Function nya adalah tak berapa banyak sangat, more basic la. Price range adalah serendah rm1599 kot berserta lense 10mm, harga nya juga bergantung pada pilihan lense.


Sony DSC-RX100

Ok Sony rx100 ni adalah seangkatan dengan Nikon 1 tadi, tapi ini adalah mempunyai harga yang sangat beza. Mahal wooo Rm2000++. Fizikalnya adalah lebih kurang juga dengan pop up flash yang macam kapal selam ni. Kualiti gambar boleh tahan la hebat. Tapi disebab kan harga agak mencanak, sila keluar kau dari list ini. syuuuhhhhhh


Canon Powershot G12

Last skali adalah Canon Powershot G12, ni adalah model 2010, agak lama la, tapi dari segi harga dan fungsi adalah hebat, didatangkan dengan skrin yang besar dan boleh di flip out ko mmg hebat. tapi di sebabkan dengan fungsi yang banyak dan lalu kamera ini adalah bulky sikit, lebih berat dan godang berbanding dua model di atas, ya la dah lain kategori kan. harga adalah bawah rm1500. hebat tak? Ok dah tu je.

Jadi, gua harap gua dapat membuat pilihan yang tebat sebelum Oct ini. Good Luck

Farid kata: Ni yang payah bila nak membeli tapi ada banyak pilihan, kalau nak beli macbook air dulu senang, tu je la sebijik paling nipis, jadi beli je tanpa banyak cerita, adoiiiii *sedih (sambil lambai kat D90)

4 comments:

Anonymous said...

semua pown best !

farikh said...

pening

Anonymous said...

aku guna nikon J1.... not bad la compare ngan DSLR yg harga lebih kurg... gmbr dalam blog aku pon hmpir kesemuanya guna nikon J1... ehehehe

farikh said...

yup akhir gua beli J1 jugak, ringan dan senang dibawa kesana kemari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis