Thursday, March 14, 2013

Angkara siapa?

Pada suatu pagi yang hening hening sikit, gua pi keje naik lrt. masuk lrt port tepi pintu dengan harapan senang nak lompat kluar bila dah sampai stesen yang ditujui. Gua menaikinya dari Bangsar jadi dua stesen je pun nak sampai ke Masjid jamek kan, pastu sampai la kat kl Sentral, berpusu orang naik, maklum la kan, yang dari komuter bagai sambung naik lrt kan. Pastu ada sorang bangla ni duk port depan muka aku, ko dah kenapa bangla?!. Tak pe la, mula duk semat dalam hati lrt ni bukan gua punya, so lu nak berdiri kat mana pon lantak la. Selang 30 saat pertama ok lagi, bila dah nak dekat seminit, rasa cam ada bau kelat. cis bau gamat expired pon ada. Mual mual pula pastu, ishk. Yer smua pun maklum bangla mmg terkenal ngan bau gamatnya. So sebelum gua rebah, baik gua beralih tempat lalu berdiri di tengah tengah tiang itu. Pintu bukak terus gua lari laju laju keluar menyelamatkan diri.

Pastu balik pula, gua balik agak lewat, so cam rilek rilek je la naik lrt. dah tak ramai dan menyesak sangat pun. sampai masjid jamek cam biasa tukar la naik putra plak. Pastu tren sampai port biasa la tepi pintu. Dan untuk kali kedua berturut turut, bau gamat muncul lagi. Apa ke berhantunya tren ini ke camna?!toleh kiri kanan cari bangla yang bertanggung jawab ke atas bau gamat itu. Tapi tak de pula bangla nya, cis mmg berhantu. Tapi bila pikir pikir balik ada sorang mat saleh, agak cam umur 40an duk posing baik punya sambil tangan keatas memegang tiang paras atas kepala. Tidak syak lagi, mesti bau gamat ni mai dari dia ini. Eh tak mustahil okay mat saleh berbau gamat. Mat saleh juga manusia biasa. So tak lari dengan bau gamat. Pintu terbuka kat stesen Bangsar, gua keluar sambil geleng geleng kepala.

Ok dah tu je cerita gua yang dihantui bau gamat. Harus diingat ye walaupun bangla begitu sinonim dengan bau gamat, mat saleh juga ada kemungkinan menghasilkan bau gamat ini. Dan fyi yer hidung saya sangat peka dengan keadaan sekeliling and yes saya selalu recognize orang berdasarkan bau mereka. Sekian terima kasih.

Farid kata: bau epal merah adalah harum seharumnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis