Monday, October 19, 2015

Anggaran kasar tank baru

60cmx30cmx30cm Tank- Rm328.00, beli kat AquaParadise Shah Alam, ini crystal glass, so cantek la kacanya. Kalau diikutkan, banyak je aquarium memurah dia sekitar lembah klang ini, cuma kualiti dan harga adalah berbeza beza. Kekdahnya terpulang pada para pembeli membuat pilihan dan menyuai padankan dengan bajet masing masing.




Kabinet drawe buatam ikea, RM195, ngapa pilih cabinet camni? sbb murah dan santek tapi nak memasangnya mmg hazab, tak caya tanya adik pompuan gue yakni selaku penolong teknisyen memasang lemari ini, tapi bila siap mmg berbaloi baloi wa cakap lu


Pastu kene pikio pasal lampu, memula niat tu mmg la nak beli LED, skali tgk rege LED 60cm, smua dua ratus ke atas, rasa nak pitam plak, so bajet bajet memula nak beli T5 (lampu jenis ni mmg sesuai tuk planted tank) tapi pikir balik, gua punya setting tank bukan heavy planted pon, pastu cam beli je la T8 ni, janji berlampu, lagian T8 hanya RM80 ni murah banyak dari T5.


Filter plak (gamba atas ni cilok dari google) gue memilih Ocean Free HOB (hang on back) no 2, ngapa pilih ocean free? sbb previous tank pakai OF so senyap dan bagus. Ngapa pilih hang on back instead of canister filter? sbb murah bahaha, kalau ada bajet gue upgrade la ke canister, lagian tank tank besau sesuai benarnya pakai canister filter. Tapi, pada yang memasang niat tuk mendapat filter seupama ini, gue sarankan beli OF ultra Slim, sbb harganya sama, cuma nipis sikit dan mungkin kalau nak buat penambahan media cam boleh masuk sikit je la instead OF yang gue beli ini, bahagian media tambahan nya besau, tapi yang bestnya ultra slim ni didatangkan dengan surface skimmer skali, so tak yah pepening nak beli surface skimmer di kendian hari. Filter OF HOB RM59.00


So tuk gravel nya piula, gue dalam dilema sebenar nya, antara memilih pasir halus atau pun kekasaran sikit. Mmg la pakai pasir mmg cantek, tp nak memantain nya mmg cam keharom, tu belum tetiba pasir masuk lam filter, dan menjahanam pula. So tuk langkah keselamatan, kita pilih Shirui S3, sekampit adalah rm26.00 tuk 4 kg, so kita up dua kampit jadinya 8kg, so jadinya RM52.00

Ada few lagi barang like batu yang cost RM18.00 tuk sekilo dan gue beli 3kilo terus. So few pokok yang gue beli baru dan ada yanggue pakai dari tank lama. So tu tak kira sangat la. And most importantly, harga ikan tak dikira lagi sbb belum decide lagi nak taruk ikan apa. So total kasar tuk projek ini adalah 

Tank              = RM328.00
Kabinet         = RM195.00
Lighting        = RM80.00
Filter             = RM59.00
Gravel           = RM52.00
Ryuoh Stone = RM60.00

Grand total= RM774.00

So pasnih, kot ada sesapa nak beli tank baru, gue boleh bagi cadangan harga, sbb dah naik buntu duk serbei segala mak neka harga barang. So next entri, cara cara setup tank gaya manzora pula. Ok bye

Farid kata: get a better job before pilih hobi ini, hahaha 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis