Friday, October 16, 2015

Update dari tahun gajah


Ajer gila lama tak update, pastu satu hari tetiba terasa satu penamparan kenapa kau tak mo update blog lagik dah?! so ketakutan, then terus upload gegambar. Ok skang ni duk leka dengan tank ikan sesaja. Banyak benda nak cerita sama korang tp cerita memana isi isi penting dulu.

Masa memula setup tank, gue ini tak de la terpikio pasal nak test kandungan air ni smua kan, pastu tetiba satu hari tu, gue terbeli pH tester kit, pastu test la. Skali tgk pH adalah 3?! ajer gila kan, natural adalah 7, apa kekdah ke 3 yang acidic terlampau. Pastu mula la terpikir segala mak neka kemungkinan, patut la gue punya pokok pokokan cam susah nak bernyawa. Tapi kenapa ikan leh hidop aman dan damai? misteri nih tu baru test pH, belum test segala mak neka yang lain macam amonia bagai.

pastu gue dah beli tank baru di aquascape paradise kat shah alam, its a 60cmx30cmx30cm, senang cerita 2 kaki punya tank, cost me around rm328 include gst. So beli lampu, filter, medium ngan batu smua dah beli, tinggal pokok saja belum beli, dan dah boleh start nitrogen cycle. Tp misteri masalah tank kecik tak selesai lagi. Sesambil gue beli beli peralatan kat Aqua Legend di seremban, gue bertanya tanya la sama nyonya bernama Jane ni, katanya bogwood dalam tank gue itu adalah saspek utama, so gue balik, google itu ini, bawak kluar kayu, buat water 50% water change, test lagi pH, yaw kayu tu adalah mengeluarkan tannin yang menyebabkan air jadik asid. Tp kenapa ikan buleh pulak hidop? kata Jane, neon terta asal nya dari sungai amazon yang tahap pH nye sangat rendah, so dorang boleh adapt kondisi air begitu, so no wonderlah takde yang meninggal pon. Sekian.


*Rupa paras tank baru, nampak macam besar sbb kosong lagi kot, bila dah mula setup, kompom la ni nampak sempit*

*Itu hari kuar pi cari kabinet drawer nak dijadikan stand tank baru tu, pastu termakan plak kat ikea dulu*

 *satu tin rm13, sekian*

Tips: di samping bagi pallet or flakes pada ikan, anda boleh try frozen blood worm atau brine shrimp sebagai makanan sampingan. Brine shrimp ni ada berbagai bagai jenis, ada yang kering, ada yang dalam tin macam sardin dan ada yang frozen. Knowing gue yang femalas ni, kuasa la nak membancuh bancuh segala, so beli dalam tin, ceduk dan campak lam tank, ikan pon hepi sbb dapat makan brine shrimp, oh disamping tu, gue juga bagi frozen blood worm, pallet dan flake jua"

*kabinet drawer hitam tu adalah mencabar nak memasang nya*

Tu dia perbezaan tank lama dan tank baru. Kekdahnya memula plan nak buat biotope tuk tank baru, tp bila pikir pikir balik, kalau buat biotope kompom kene kuningkan air dengan tannin baru nampak real dan gue pula adalah trauma yang melanda, menikam nikam jiwa dengan tannin segala ni, so abaikan plan asal itu. Setup baru mungkin simple dan sedikit tumbuhan tumbuhan sahaja. nanti dah settle setup, gue kasik sumbat info detail dan gambar dalam ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis